یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳
۶۷ بازديد

آستانه مقدسه حضرت بي بي حكيمه (س) خواهر امام رضا (ع) چون مرواريدي در دل كوهستانهاي زاگرس جنوبي و در نزديكي خليج نيلگون فارس قرار دارد و زائراني از جاي جاي كشور و خارج از كشور به زيارتش مي شتابند تا بوي علي بن موسي الرضا(ع) را در جنوب و در آستان او استشمام كنند.

زندگينامه حضرت بي بي حكيمه:طبق نقل برخي علما فاطمه وسطي، همان بي بي حكيمه مي‌باشد كه با توجه به اين قرائن چنين احتمال مي‌رود كه تولد ايشان قبل از سال ۱۷۵بوده، يعني بعد از تولد فاطمه كبري و قبل از تولد فاطمه صغري.
 
پدر ايشان حضرت باب الحوائج امام موسي بن جعفر عليه السلام و مادر وي به قولي «ام احمد» از زنان زاهد و نجيب عصر خويش بود، حضرت بي بي حكيمه (س) فرزند امام و خواهر شهيد، عالمه، محدثه، حجت و امين امام رضا عليه السلام بوده است.

داستان آمدن بي‌بي حكيمه خاتون به ايران به روايت ساكنان منطقه به اين شرح است كه بي بي حكيمه به دعوت علي بن موسي الرضا براي ديدار او به همراه «گل‌ گل خاتون» و «كاكا مبارك» به ايران مي‌ آيند و در طي مسير كفار و يا ماموران مامون به آنها حمله مي‌كنند، «كاكامبارك» كشته مي‌شود و «بي‌ بي حكيمه» و «گل‌ گل خاتون» به داخل غاري كه هم اكنون زيارتگاه است پناه مي‌ برند.
 
امامزاده بي بي حكيمه,معرفي امامزاده بي بي حكيمه,زندگينامه حضرت بي بي حكيمهمرقد حضرت بي بي حكيمه
 حضرت بي بي حكيمه(س) پس از شهادت غلام خود، به همراه كنيزش در تنگه اي در اين منطقه پناه مي برد و در درون غاري مخفي مي شود و در همانجا بر اثر بيماري جان مي سپارد. در پايان قرن سوم و اوايل قرن چهارم بقعه اين امامزاده به دست ابو محمد حسن حاكم ارجان ساخته شد و در دوره هاي مختلف اين كار ادامه يافت.
 
طبق برخي روايات ايشان داراي ۱۹ برادر به نام‌هاي: حضرت علي بن موسي الرضا (ع)، ابراهيم، عباس، قاسم، اسماعيل، جعفر، هارون، حسن، احمد، محمد، حمزه، عبدالله، اسحاق، عبيد الله، زيد، فضل، حسين، سليمان و حسن مي‌باشد و ۱۷ خواهر به نام‌هاي: فاطمه كبري (حضرت معصومه "س")، فاطمه صغري، ام ابيها، رقيه صغري، ام جعفر، لبابه، رقيه، زينب، خديجه، عليه، آمنه، حسنيه، بريهه، عايشه، ام سلمه ، ام كلثوم مي‌باشد.
 
امامزاده بي بي حكيمه,معرفي امامزاده بي بي حكيمه,زندگينامه حضرت بي بي حكيمهامامزاده بي بي حكيمه در استان كهگيلويه وبويراحمد قرار دارد
 
امامزاده بي بي حكيمه:بقعه متبركه حضرت بي بي حكيمه (س) كه طبق اسناد و روايات مختلف، از دختران حضرت امام موسي بن جعفر(ع) است در فاصله ۸۰ كيلومتري جنوب شهرستان گچساران در موقعيت خاص جغرافيايي در ميان كوههايي صعب العبور و دركنار چشمه اي جوشان قرار دارد.
مرقد حضرت بي بي حكيمه در فضايي تقريبا مدور قرار گرفته است كه در اصل فضايي باز و  طبيعي بوده و در عمق كوهستاني صعب ‌العبور و منحصر به فرد ايجاد شده است به گونه‌ اي كه سقف آن به شكل ناهمواري سنگ‌ تراشي شده و ديواره‌ هاي آن با سيمان زبره‌ كاري شده است.
 
امامزاده بي بي حكيمه,معرفي امامزاده بي بي حكيمه,زندگينامه حضرت بي بي حكيمهامامزاده بي بي حكيمه

آرامگاه بي‌ بي حكيمه (س) دقيقا در نقطه مركزي و وسط دايره قرار نگرفته و بيشتر به سمت شمال قرار گرفته است. در كنار اين آرامگاه، قبر ديگري وجود دارد كه بر اساس روايات معتبر اين محل به گل‌ گل خاتون كنيز با نجابت و وفادار بي‌بي حكيمه (س) تعلق دارد.
ارتفاع آرامگاه بي‌بي حكيمه (س) از كف تا سقف بيش از 10 متر و مساحت فضاي حرم افزون بر 420 متر مربع بوده و از كف حرم تا كف ساختمان اصلي كه به در ورودي حرم منتهي مي‌ شود 12 پله وجود دارد كه منتهي به ورودي راهرو و بين دو جايگاه مردانه و زنانه است.
در نزديكي آرامگاه بي‌ بي حكيمه (س) درب كوچكي به نام«باب‌المراد» وجود دارد كه به روايات متعدد ورودي غاري بوده كه بي‌ بي حكيمه (س) به همراه كنيز خود در آن پناه گرفته و از دست دشمنان پنهان شده بودند.
سالانه بالغ بر يك ميليون نفر از سراسر كشور و كشورهاي حوزه خليج فارس به زيارت بارگاه بي بي حكيمه (س) خواهر تني شاهچراغ(ع) در اين شهرستان مشرف مي شوند.
آنها به عشق اهل بيت راه پر پيچ و خم و ناهموار زيارتگاه بي بي حكيمه را از ميان تپه ماهورهاي بلند گچساران مي پيمايند تا از اين چشمه گواراي معرفت و حقيقت جرعه اي بنوشند.
اين بقعه متبركه در حدفاصل گچساران و بندر گناوه، همانند مرواريدي در ميان تنگه اي عظيم و طويل مي درخشد و زائران و عاشقان اهل بيت را به سوي خود مي خواند.
 
امامزاده بي بي حكيمه,معرفي امامزاده بي بي حكيمه,زندگينامه حضرت بي بي حكيمهآرامگاه بي‌ بي حكيمه (س)
 آدرس امامزاده بي بي حكيمه:استان كهگيلويه وبويراحمد - شهرستان گچساران - بخش مركزي - دهستان بي بي حكيمه - روستاي بي بي حكيمه


گردآوري: بخش گردشگري بيتوته

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.