دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۳
۸ بازديد

گيربكس چيست و انواع گيربكس اتوماتيك را بشناسيد، گيربكس قطعه اي است كه نيروي توليد شده توسط موتور را به چرخ هاي ماشين انتقال مي دهد و از اين طريق باعث حركت آن مي گردد. اين قطعه، رابط بين موتور و چرخ هاي ماشين مي باشد.

در لغت نامه زبان فارسي به معناي جعبه دنده مي باشد. در فرهنگ معين به جعبه اي گفته مي شود كه دنده ها در آن قرار دارند و قدرت حركت موتور به اين جعبه منتقل مي شود. سپس به كمك اين دنده، به قسمت هاي ديگر انتقال مي يابد. در اين مطلب مي‌خواهيم در مورد گيربكس اتوماتيك و ديگر انواع گيربكس براي شما توضيح دهيم.
تاريخچه گيربكس

مطالعه منابع مختلف نشان مي دهد كه مردم يونان باستان اولين افرادي بودند كه اجسامي شبيه به چرخ دنده هاي امروزي ساختند. آنها اين چرخ دنده ها را از چوب ساخته و با چربي حيواني روغن كاري مي نمودند. با استفاده از اين ابزار، اجسام سنگين مانند مصالح را جابه جا مي كردند. در برخي موارد هم ، اين دستگاه را براي انتقال آب از سطحي به سطح ديگر به كار مي بردند.در قرن 18 ميلادي و همزمان با انقلاب صنعتي در انگلستان، گيربكس هاي امروزي ساخته شدند. در آن زمان در صنعت نساجي مورد استفاده قرار مي گرفتند.امروزه پيشرفت هاي زيادي در زمينه چرخ دنده ها صورت گرفته است. اما در آينده شاهد پيدايش نسل جديدي از گيربكس ها با قابليت هاي بيشتر و ابعاد مناسب تري خواهيم بود.
گيربكس اتوماتيك چيست؟

وظايف گيربكس :

– تنظيم ، كنترل و انتقال قدرت از يك منبع چرخان به بخشي ديگر : گيربكس باعث انتقال قدرت از موتور به قسمت هاي ديگر مي شود. به عبارتي به راننده كمك مي كند تا بتواند خودرو را با سرعت هاي مختلف در شرايط متفاوت كنترل كند.

– پيشگيري از سرعت هاي ناخواسته : در جاده ها و سطوح شيبدار به راننده كمك مي كند تا اختيار سرعت اتومبيل را در دست داشته باشد.

– تنظيم جهت حركت خودرو : گيربكس، شرايطي را فراهم مي كند تا خودرو به جلو يا عقب حركت كند. همچنين به خودرو قدرت حركت معكوس مي دهد.

– امكان درجا كار كردن موتور : در برخي مواقع كه نياز به حركت نيست، اما بايد موتور فعال باشد، مانع انتقال نيروي موتور به چرخ ها مي شود.
ساختمان كلي گيربكس :

در ساختمان يك گيربكس، تعدادي چرخ دنده وجود دارد كه بر روي هم سوار شده اند. هر چرخ دنده نشان دهنده يك دنده بر روي دسته دنده خودرو مي باشد. همه افرادي كه رانندگي مي كنند، به دفعات زيادي با دسته دنده سر و كار دارند. اين دسته، رابط بين راننده و گيربكس مي باشد. هر بار كه راننده، دنده را تغيير مي دهد به گيربكس فرمان مي دهد كه از چه چرخ دنده اي براي انتقال قدرت استفاده كند. ساختمان كلي در گيربكس هاي اتومات هم به اين شكل مي باشد.
.گيربكس دستي (Manual):

در اين نوع از گيربكس ها، راننده با فشردن پدال كلاچ، قدرت را به گيربكس منتقل مي كند. سپس از طريق چرخ دنده ها، به محور خروجي و بعد چرخ ها انتقال مي يابد.راننده بايد با تعويض دنده به وسيله دسته دنده و فشار پدال به درگيري كلاچ با موتور كمك نمايد. در اين حالت، كنترل خودرو كاملا در دست راننده مي باشد. او با تصميم خود، سرعت خودرو را افزايش يا كاهش مي دهد.

– گيربكس ترتيبي (غير سنكرونيزه):

عملكرد اين گيربكس ها به صورت منظم و پشت سر هم مي باشد. براي انتقال از سرعت 2 به 4 بايد اول به سرعت 3 و بعد به 4 برود. به اين معني كه امكان تعويض مستقيم دنده از 2 به 4 وجود ندارد. اين مسئله شرايط سختي را براي رانندگان فراهم مي نمود.امروزه اين گيربكس ها در موتورها مورد استفاده قرار مي گيرند و در خودروها به كار نمي روند.

– گيربكس غير ترتيبي (سنكرونيزه):

در اين نوع گيربكس ها، برخلاف نوع قبل، تعويض دنده به صورت منظم و پشت سر هم نمي باشد. امروزه در بسياري از سواري ها از اين نوع گيربكس استفاده مي شود. در اين شرايط امكان انتقال سرعت از 2 به 4 وجود دارد.
گيربكس اتوماتيك :

كار كردن با اين نوع گيربكس ها راحت تر مي باشد. در خودروهايي كه گيربكس اتوماتيك دارند، نيازي به دخالت راننده وجود ندارد. در اين خودروها، پدال كلاچ حذف شده و اتومبيل به صورت خودكار، دنده صحيح را انتخاب مي كند.براي حركت خودرو كافي است تا دنده را در حالت رانندگي قرار داده و پدال گاز را فشار دهيد.

– گيربكس خودكار سياره اي (AT): استفاده از اين نوع گيربكس، در صنعت خودروسازي بسيار رايج مي باشد. در گيربكس AT براي انتقال قدرت از چرخ دنده هاي خورشيدي سياره اي استفاده مي شود. كلاچ خودرو به صورت هيدروليك و داراي يك سيستم كنترلي مجزا مي باشد.

– گيربكس AMT : شايد بتوان گفت كه اين نوع گيربكس حد فاصل بين گيربكس دستي و اتوماتيك مي باشد. در آن، مزاياي گيربكس دستي و راحتي گيربكس اتومات ديده مي شود. در اين حالت، تعويض دنده و هزينه بالاي سيستم هاي اتوماتيك وجود ندارد. پدال كلاچ حذف شده و تعويض دنده ها به كمك يك سيستم الكتريكي و يك برنامه كامپيوتري انجام مي شود. در حالي كه راننده هم مي تواند دنده را سبك يا سنگين نمايد.AMT مخفف عبارت AUTOMATED MANUAL TRANMISSION مي باشد و به معني گيربكس دستي اتوماتيك شده است.
. گيربكس هاي نيمه خودكار :امروزه در بسياري از خودروها از گيربكس هاي اتوماتيك و نيمه اتوماتيك استفاده مي شود.گيربكس هاي نيمه خودكار، از نوع اتوماتيك نيستند و شباهت زيادي به گيربكس هاي دستي دارند. اما در آنها پدال كلاچ حذف شده است. در اين نوع گيربكس، از محرك ها و رايانه ها براي جابه جايي چرخ دنده ها استفاده مي شود.

– گيربكس تيپ ترونيك : عملكرد اين گيربكس ها به دنده هاي معمولي اتوماتيك شباهت دارد. اين نوع گيربكس به راننده امكان مي دهد تا زودتر از سيستم اتومات خودرو اقدام به تعويض دنده نمايد.

– گيربكس تيپ ترونيك S : اين نوع گيربكس، نسخه جديد گيربكس تيپ ترونيك مي باشد. راننده مي تواند بدون انتخاب حالت دستي، اقدام به كم و زياد كردن دنده نمايد. اگر تا 8 ثانيه ، دنده را تعويض نكند سيستم به حالت خودكار برگشته و اختيار امور را به دست مي گيرد.

– گيربكس شيفت ترونيك : در اين گيربكس ها، تكنولوژي جديدي براي تعويض دنده ها وجود دارد. در اين حالت ، راننده مي تواند با استفاده از اهرم تعويض دنده يا پدال هاي شيفتر( موجود در پشت فرمان) دنده را به صورت دستي، سبك يا سنگين نمايد.
گيربكس پيوسته متغير (CVT) : اين نوع گيربكس براي اولين بار در سال 1886 ثبت شد. در ساختمان آن، دو پولي وجود دارد كه با كمك يك تسمه به يكديگر متصل شده اند. محور اصلي پولي اول به موتور و محور اصلي پولي دوم به ديفرانسيل متصل مي گردد.استفاده از اين نوع گيربكس باعث كاهش مصرف سوخت و افزايش قدرت بهينه موتور مي شود.

گيربكس دو كلاچه (DCT) : گيربكس هاي دو كلاچه، تركيبي از گيربكس هاي دستي و اتوماتيك هستند. فناوري هاي به كار رفته در اين گيربكس ها، اختلالي در ارسال جريان نيرو به چرخ هاي خودرو ايجاد نمي كنند.
اجزاي گيربكس :
گيربكس از اجزاي مختلفي تشكيل شده كه هريك داراي وظيفه اي مشخص مي باشد. اجزاي تشكيل دهنده آن شامل شافت خروجي، كاسه نمد، درپوش خروجي، پوسته گيربكس، پين بوش، چرخ سيكلوئيدي، بيرينگ خارج از مركز، رينگ اسپيسر، ست دنده هاي پين، پوسته پين ها، دري پشت، فن خنك كننده و شافت ورودي مي شوند.
گيربكس در كدام قسمت خودرو قرار دارد ؟
به طور معمول، گيربكس در پشت موتور خودرو قرار دارد.
مراقبت هاي گيربكس :
براي نگهداري از گيربكس هاي اتوماتيك به نكات زير توجه نماييد.

– در زمان حركت، اقدام به تعويض دنده نكنيد.

– در حالت دنده خلاص، رانندگي نكنيد.

– در آغاز حركت، زياد گاز ندهيد.

– تا زماني كه به طور كامل توقف نكرده ايد، خودرو را درحالت پارك (P) قرار ندهيد.

-همواره به سرويس دائمي و منظم خودرو خود توجه داشته باشيد.
اهميت تعويض روغن گيربكس :

روغن گيربكس نقش مهمي در عمر خودرو دارد. تعويض به موقع روغن گيربكس باعث كم كردن استهلاك خودرو مي شود. در صورتي كه روغن گيربكس تعويض نشود يا تعويض آن با تاخير صورت گيرد، صدمات جدي و هزينه هاي سنگيني را به خودرو وارد مي كند. روغن گيربكس براي روانكاري انواع جعبه دنده به كار مي رود.با گذشت زمان، ياتاقان و دنده ها دچار فرسايش مي شوند. اين امر باعث مي شود تا ذرات فلزي ميكروسكوپي وارد روغن گيربكس شوند و باعث كاهش كيفيت آن گردند. در اين زمان، روغن نمي تواند به صورت مناسبي جعبه دنده را روانكاري نمايد.حرارت توليد شده در گيربكس هاي اتوماتيك ، بيشتر از گيربكس هاي دستي مي باشد و اين امر موجب كاهش كيفيت روغن گيربكس در گذر زمان مي شود.به طور كلي در مورد انواع گيربكس ها، ورود ذرات فلزي به روغن و تماس با قطعات فرسوده باعث كاهش كيفيت روغن گيربكس مي گردد. در صورتي كه روغن گيربكس به موقع تعويض نشود، عمر سيستم انتقال قدرت در خودرو كاهش مي يابد.
مزاياي گيربكس اتوماتيك :

استفاده از گيربكس اتوماتيك داراي مزاياي است كه از ان جمله مي توان به تعويض دنده خودكار، استهلاك كمتر، عملكرد عالي در سطوح شيب دار، رانندگي راحت و بدون خستگي اشاره كرد.
معايب گيربكس اتوماتيك :

تاخير در تعويض دنده، عمر كمتر، هزينه هاي بالاي تعمير، ايراد در خلاص بودن دنده، مصرف بالاي سوخت و تعويض دنده در دور موتور بالا از معايب گيربكس اتوماتيك محسوب مي شوند.
مشكلات گيربكس هاي اتوماتيك :

براي اينكه در سيستم انتقال قدرت خودرو مشكلي ايجاد نشود، بهتر است خودروي خود را به خوبي نگهداري نماييد و به موقع براي تعمير آن اقدام كنيد.در صورت بروز مشكلات گيربكس بايد به تعميرگاه مراجعه نمود. برخي از مشكلات گيربكس شامل روشن شدن چراغ چك موتور، صداي زوزه يا ناله، تكان هاي زياد، سرو صدا در زماني كه خودرو در حالت خلاص قرار دارد، مكث در زمان تعويض دنده، نشت واسكازين، عدم امكان تعويض دنده، بوي سوختگي، بكسواد كلاچ، تعويض ناخودآگاه دنده ها و … مي شوند.
مشكلات گيربكس‌هاي اتوماتيك

تعمير گيربكس اتوماتيك

تعميرگاه گيربكس :استفاده از خدمات اين مركز، باعث بازدهي خوب و عملكرد ايده آل خودرو مي شود. متخصصين تعميرگاه گيربكس به مشتريان خود توصيه مي كنند تا در زمان بندي مشخص شده اقدام به تعويض روغن گيربكس نمايند. همچنين از آنها مي خواهند تا خطاهاي گيربكس را جدي بگيرند و با گيربكس معيوب رانندگي نكنند.متخصصين تعميرگاه گيربكس در اولين قدم خطاي موجود در سيستم خودرو را شناسايي كرده و سپس در جهت رفع آن اقدام مي كنند. مشتريان پس از تعمير خودرو خود، مي توانند از خدمات پشتيباني و گارانتي اين مجموعه استفاده نمايند.
قيمت تعمير گيربكس :

فاكتورهاي مختلفي در تعيين هزينه تعمير يا تعويض گيربكس تاثيرگذارند. تخصص و مهارت تعميركار، هزينه خريد گيربكس، قيمت روغن، هزينه قطعات موردنياز و … بر قيمت تعمير گيربكس موثرهستند.

دليل تقه زدن (شوك) گيربكس چيست؟

در بيشتر موارد به دليل ايراد برقي مي باشد. اما ممكن است در اثر نبود فشار روغن گيربكس، اشكال يا پارگي در دسته موتور گيربكس هم ايجاد شود.
علت گاز هرز خوردن گيربكس چيست؟

دليل اين امر كمبود روغن يا نرسيدن روغن كافي به پشت كاسه كلاچ مي باشد. اين امر موجب فرسايش و استهلاك صفحه كلاچ مي شود.
چرا گيربكس صداي زوزه و ناله مي دهد؟

معمولا صداي زوزه و ناله گيربكس ناشي از صداي فشار روغن مي باشد. البته موارد ديگري مانند خرابي دنده ها، مجموعه دنده سياره اي و دنده هاي ديفرانسيل، سايش دنده ها و شافت، تيز شدن دنده ها و … هم مي تواند باعث ايجاد اين صدا شود.صداي زوزه در خودروهاي تازه، به دلايل كيفيت پايين گيربكس، كيفيت بد مونتاژ وعدم درگيري صحيح سطوح چرخ دنده مي باشد.
علت گير كردن دنده در حالت پارك چيست؟

اين مسئله به دلايل مختلفي مانند نبود برق در سيستم پارك، خالي بودن باطري خودرو، خرابي استوپ زير پدال ترمز، خرابي در سلكتور و … اتفاق مي افتد.
چرا خودرو در زمان حركت مي لرزد؟

اين مورد ممكن است به دليل خرابي يا پارگي در دسته موتورها رخ دهد. البته عوامل ديگري مانند خرابي صفحه كلاچ، خرابي پلوس ها، خرابي توربين گيربكس و ريپ زدن خودرو هم مي توانند موجب لرزش خودرو شوند.
چه عواملي باعث خلاص شدن گيربكس مي شوند؟

فاكتورهاي زيادي مانند بريدن دنده پمپ روغن، هرز شدن پلوس، معيوب شدن چرخ دنده هاي داخل گيربكس، خالي بودن گيربكس از روغن، خراب شدن توربين و … مي توانند باعث اين حالت شوند.
سرويس هاي دوره اي گيربكس در چه زماني انجام مي شوند؟

اين سرويس ها بر اساس توصيه شركت سازنده خودرو (با توجه به كاركرد كيلومتريا زمان) انجام مي شوند. تعويض روغن، فيلتر و سرويس هاي دوره اي و به موقع گيربكس اتوماتيك در كنار رانندگي اصولي و آشنايي نسبي با عملكرد گيربكس تاثير مهمي در افزايش طول عمرگيربكس خودرو دارند.
به طور كلي توصيه مي شود تعويض روغن و سرويس هاي دوره اي براي خودروهاي دنده اتوماتيك بين 40 الي 45 هزار كيلومتر انجام شود. البته بايد به شرايط رانندگي هم توجه كرد. رانندگي در شهرهاي شلوغ و قرار گرفتن در ترافيك باعث گرم شدن روغن و افزايش دماي آن مي شود. اين امر كيفيت روغن را كاهش مي دهد. در چنين شرايطي بهتر است سرويس خودرو و تعويض روغن آن زودتر صورت بگيرد.
نشانه خرابي بلبرينگ گيربكس چيست؟

ايجاد صداي گيربكس و بيرون زدن دنده ها از علائم خرابي بلبرينگ خودرو مي باشند.
خدمات آقاي گيربكس :
تعميرگاه تخصصي آقاي گيربكس براي جلب رضايت مشتريان خود، بهترين و با كيفيت ترين خدمات را ارائه مي دهد. خدمات اين مجموعه شامل موارد زير مي گردند.
عيب يابي گيربكس

متخصصين تعميرگاه گيربكس در اولين قدم خطاي موجود در سيستم خودرو را شناسايي كرده و سپس در جهت رفع آن اقدام مي كنند. در صورت بروز مشكلات گيربكس بايد به تعميرگاه مراجعه نمود. برخي از مشكلات گيربكس شامل روشن شدن چراغ چك موتور، صداي زوزه يا ناله، تكان هاي زياد، سرو صدا در زماني كه خودرو در حالت خلاص قرار دارد، مكث در زمان تعويض دنده، نشت واسكازين، عدم امكان تعويض دنده، بوي سوختگي، بكسواد كلاچ، تعويض ناخودآگاه دنده ها و … مي شوند. متخصصين تعميرگاه تخصصي آقاي گيربكس با تكيه بر دانش و تجربه ي خود مشكل موجود را تشخيص داده و به سرعت و با دقت اقدام به رفع آن مي كنند. آنها در اين راستا، از تجهيزات پيشرفته و خاصي استفاده مي كنند.
تعمير گيربكس اتوماتيك

آقاي گيربكس، مجموعه اي از بهترين و با تجربه ترين تعميركاران را در اختيار دارد كه در تعمير انواع گيربكس هاي چيني، كره اي ، آلماني، آمريكايي، فرانسوي، ايتاليايي و … مهارت بالايي دارند. معمولا توليد كنندگان خودروهاي مختلف، زمان بندي تعمير و نگهداري خودرو را ارائه مي دهند. اين مسئله در مورد گيربكس خودرو كه بخش حياتي آن مي باشد هم صادق است. در گيربكس هاي اتوماتيك، انتقال گشتاور از طريق جريان روغن و ساختار هيدروالكترومكانيكي صورت مي گيرد. به همين دليل از حساسيت بيشتري برخوردار مي باشد. ساختار گيربكس هاي اتوماتيك پيچيده تر از گيربكس هاي دستي است. به همين دليل تعمير اين نوع گيربكس دشوارتر از نوع دستي بوده و به مهارت و دانش بالايي نياز دارد. در صورت بروز مشكل، بهتر است در مراحل اوليه به تعميرگاه مراجعه كنيد تا اقدامات لازم براي رفع مشكل و تعمير گيربكس اتومات انجام شود. در اين حالت، هزينه تعميرات كاهش مي يابد و زمان كمتري صرف تعمير گيربكس مي گردد.
سرويس دوره اي گيربكس هاي اتوماتيك

گيربكس نقش مهمي در طول عمر خودرو دارد. اگر تعويض روغن، فيلتر و سرويس هاي دوره اي گيربكس هاي اتومات، به موقع انجام شوند، طول عمر قطعات گيربكس و خودرو افزايش مي يابد. البته رانندگي اصولي و آگاهي از نحوه ي عملكرد گيربكس هم بر اين مسئله تاثيرگذارند. بسياري از كارشناسان توصيه مي كنند تا افراد پس از طي مسافت بين 20000 تا 60000 كيلومتر، براي تعويض روغن اتومبيل و سرويس دوره اي آن اقدام نمايند. بايد دقت داشت كه در شهرهاي بزرگ و شلوغ مثل تهران تعويض روغن پس از طي مسافت 20000 تا 30000 كيلومتر صورت مي گيرد. دليل اين امر، وجود ترافيك و كاهش عمر روغن خودرو در اين شهرها مي باشد.
خدمات پس از فروش

در شرايط رقابتي امروز ، ارائه ي كالاي با كيفيت باعث رضايت مشتريان مي شود. يكي از وظايف مهم شركت هاي توزيع كننده كالا، توجه به كيفيت كالا مي باشد. مجموعه آقاي گيربكس، خدمات پس از فروش را به مشتريان خود ارائه مي دهد. آنها با ارائه ي اين خدمات، كيفيت كالاي خود را تضمين مي كنند. مشتريان پس از تعمير خودروي خود، مي توانند از خدمات پشتيباني و گارانتي اين مجموعه استفاده نمايند.
فروش گيربكس اتوماتيك

آقاي گيربكس علاوه بر خدمات نام برده، اقدام به فروش گيربكس اتوماتيك و قطعات مختلف آن مي نمايد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.